Nada i komemoracija na Festivalu ukrajinske suvremene glazbe u New Yorku — osvrt

Besplatno otključajte Editor’s Digest

Godine 2022., nakon ruske sveobuhvatne invazije na Ukrajinu, u New Yorku je održano nekoliko improviziranih koncerata vodećeg suvremenog ukrajinskog skladatelja Valentina Silvestrova, koji je tada protjeran u sigurnost Berlina. Čini se da je njegova prijevarno jednostavna, prodorna glazba smještena između epohalnih trenutaka u povijesti, a ratni kontekst dodao je intenzivnu mješavinu slutnji i nade.

Silvestrov je bio dio programa za peti Festival ukrajinske suvremene glazbe, koji se održavao tijekom tri noći u Centru za klasičnu glazbu DiMenna. Atmosfera oko festivala bila je željna glazbe, realnost rata prisutna kroz imenovanje ukrajinskih glazbenika i umjetnika koji su ubijeni. Festival je bio uravnotežen između očuvanja ostataka razorene prošlosti i prikazivanja mogućih budućnosti.

Na Veliki petak jedini fokus bio je na ukrajinsko-američkom skladatelju Virku Baleyu. Oslikao je festivalsku temu “prelaženja granica” osobnim glasom koji je bio najjači u uvodnom Nocturnalu No 5, U Gaju, tehnički zahtjevnu i suptilno složenu klavirsku skladbu koju je s agilnošću i razumijevanjem svirala njegova poklonica Laura Spitzer. Imao je niz fraza koje su se brzo mijenjale i činilo se da se kreću u neovisnim smjerovima. Oni su postupno kružili i organizirali se kao mnogo veći oblik s osjećajem ljepote i misterije dok su se okupljali. Zvučalo je kao da je Schumann procijedio Mortona Feldmana.

Na subotnjem večernjem programu bilo je jedno Silvestrovo djelo, pjesma “Zbogom, svijete”, na stihove ukrajinskog narodnog pjesnika Tarasa Ševčenka. S blistavom nježnošću koju je otpjevao bas-bariton Hans Tashjian, s pijanisticom Annom Keiserman, bila je to dirljiva izjava gubitka, izdržljivosti i prkosa.

Čovjek svira kontrabas s gudalom
Tristan Kasten-Krause izveo je ‘Sonare’ Mykhaila Chedryka © Asia Mieleszko

Nisu svi prijelazi granica funkcionirali. Slijedio je kvartet Rhythm Method sa srednjim dijelom Stevea Reicha Različiti vlakovi, dijelom inspiriran vlakovima koji su prevozili Židove u koncentracijske logore tijekom holokausta. Izvedbi je nedostajalo oštrine i patila je od zujavog zvučnog sustava i ometajućeg člana publike, dok glazba nije funkcionirala odvojeno od većeg djela. Argument se činio teškim pred neposrednijim tragedijama, kao što su ukrajinski životi koje su poremetili i izgubili poklonici elegantnih pjesama-bez-riječi za glasovir Fime Chupakhin, Jednog dana će plesati.

Svjetska premijera Mykhaila Chedryka Sonareza kontrabas i ansambl, organski je izrastao iz zvukova Tristana Kasten-Krausea sub ponticello and end-pin bowing. Sadržao je boje i geste, a ne note, zvukove koji pipaju prema koherentnosti formalne glazbe, neizrecivo u potrazi za jezikom. Ovaj složeni proces bio je zadivljujući, a slušanje dvosmislenosti postaje smjernica bila je izjava festivala koja je davala najviše nade.

Posljednja je bila kasna pjesma Kaije Saariaho za sopran i violinu, “Changing Light”, koju je mirno otpjevala Jennifer Gliere, uz pratnju violinistice Leah Asher. Poruka je bila strpljenje i neukrotiva nada.

★★★★☆