Recenzija filma: The Zone of Interest se više čuje nego vidi

Zona interesa daje jedinstven pogled na Auschwitz iz perspektive zapovjednika i njegove obitelji.

Zona interesa nije prvi film koji istražuje svakodnevni život obitelji Hoess koja živi u luksuzu samo nekoliko koraka od zločina u Auschwitzu. “Dječak u prugastoj pidžami”, “Sophien izbor” i TV serija “Rat i sjećanje” otkrili su ponešto od stresa, ali i lijepog življenja zapovjednika logora istrebljenja, njegove žene i djece.

Razlika je ovaj put u tome što nikada ne vidimo unutrašnjost kampa. Užas se u biti otkriva kroz zvukove – povremene pucnjeve, zvižduke vlakova, vrištanje – koji se čuju dok Rudolf Hoess (Christian Friedel) i njegova supruga Hedwig (Sandra Huller) idu okolo pokušavajući imati normalan obiteljski život sa svoje petero djece. Rudolf je često ležerno odjeven dok se opušta nadgledajući svoju djecu dok se igraju uz rijeku ili uživaju na rođendanskoj zabavi. U karijeri je stigao samo do čina potpukovnika. Dužnosti u koncentracijskom logoru nikada nisu donijele visoko unapređenje u Himmlerovom SS carstvu.

Redatelj Jonathan Glazer odlučan je pokazati ljudsku stranu zapovjednika: posebno njegovu ljubav prema konjima, što potvrđuju povijesni zapisi. Voli svoju ženu i obitelj, ali ima ljubavnu vezu sa zatvorenicom Židovkom prije nego što opere svoje genitalije u sudoperu kao vježbu pročišćavanja. Hoess smatra da je lako narediti smrt – čak inzistira na utapanju izgladnjelog židovskog mladića optuženog za krađu jabuke – ali završne scene pokazuju ga kako povraća i povraća – u izgledu da će nadzirati istrebljenje stotina tisuća mađarskih Židova kasno u Rat.

Hedwig vrlo dobro zna što je Auschwitz i čak ostaje u luksuznoj kući s djecom na licu mjesta kad njezin suprug bude privremeno premješten. Ona jednostavno ne obraća pozornost na dim iz dimnjaka i nikad ne spominje zao smrad dok pokazuje svojoj majci prostrane kućne vrtove. Stariji sin Klaus, star oko 15 godina, ima kolekciju izvađenih zuba sa zlatom koju tajno čuva u spavaćoj sobi. Čak i svog mlađeg brata plaši zatvarajući ga u staklenik i oponašajući zvuk šištavog plina.

Film ne opisuje genocid niti detaljno opisuje kasniju povijest obitelji Hoess. Završava sredinom 1944. (gotovo godinu dana prije Hitlerova samoubojstva) i čak ne otkriva u završnoj bilješci da su Rudolfa kasnije objesili Poljaci u Auschwitzu 1947. Hedwig, koja je uvijek poricala da je znala jezive detalje mise ubojstvo, umrla je mirno u snu u Sjedinjenim Državama 1989. Sva su djeca sada umrla osim najmlađe Annegret koja je bila beba u oružju 1943. Briljantnost Zone interesa nije ono što govori na ekranu, već ono što naznake u zvuku. Majstorski je preslab opis.